Digital transformation skaber værdi.

En stadig større del af virksomhedernes omsætning bliver digitalt baseret. Globalt set er 35 % af virksomhedernes omsætning i dag således baseret på digitale løsninger eller ydelser.

Der bliver mindre og mindre plads til omsætningsvækst vha. ikke-digitale løsninger. På mindre end et årti har digitale startups erobret en markedsandel på 17% af alle indtægter på tværs af regioner og brancher, og de har 47% af de digitale indtægter.

[McKinsey & Company: “The right response to digital disruption”, april 2017]

Hvis du er ejerleder af en “klassisk” ikke-digital virksomhed, så har dette væsentlige konsekvenser ikke alene for dine indtjeningsmuligheder i de kommende år, men også i høj grad på salgbarheden og værdiansættelsen af din virksomhed – hvis du skulle sælge den.

“The Value Builder System™ har gennem de sidste 5 år analyseret mere end 30.000 primært ejerledede små- og mellemstore virksomheder (SMV’er) i Nordamerika og Europa. Man har her fundet, at der er en klar sammenhæng mellem den multipel, som ejerlederen bliver tilbudt og så vækstpotentialet i virksomheden. Den seneste opgørelse viser således, en forskel på en faktor 3 i mellem den multipel en virksomhed med omsætnings-tilbagegang og en virksomhed med 30% vækst tilbydes.

Hvis du vil have inspiration og ideer til hvordan du kan vækste din SMV ved hjælp af digitale værktøjer og digitalt muliggjorte forretningsmodeller, så kan du læse mere herom og abonnere på

www.smexo.dk

Vil du dele EjerlederFokus©
Dette indlæg blev udgivet i Ejerleder, Ejerskifte. Bogmærk permalinket.