Salgbarhed
Kan din virksomhed sælges?
Kan din virksomhed sælges i dag, og hvilke faktorer påvirker din virksomheds salgbarhed, hvis du vil sælge den?
Faktorer som påvirker din virksomheds salgbarhed og salgspris.
Sandsynligheden for at du kan sælge din virksomhed, og hvor stor en del af dens beregnede værdi en køber er villig til at betale, afhænger af forskellige faktorer, som kan være henholdsvis personlige, interne eller eksterne i forhold til virksomheden:
- Personlig afklaring.
- Indtjening og dokumentation.
- Vækstmuligheder.
- Interne og eksterne afhængigheder.
- Pengestrømme.
- Tilbagevendende kunder.
- Konkurrencestyrke.
- Kundetilfredshed.
- Afhængighed af ejer.
En klar anbefaling
Built to Sell
John Warrillow
150
“Built to Sell” er en anbefalelsesværdig og let læst bog.
Bogen handler om den opdigtede ejerleder Alex Stapleton, som ønsker at sælge sin virksomhed. Men Alex opdager, at ingen vil købe virksomheden, fordi han selv er virksomheden.
Alex får hjælp fra en god ven og erfaren entreprenør Ted Gordon, som hjælper Alex med at udvikle virksomheden, således at den bliver salgbar.
John Warrillow har skrevet bogen med baggrund i sine egne erfaringer som ejerleder og sælger af egen virksomhed Warrillow & Co.
Warrillow & Co. lavede årlige interviews med og undersøgelser af hvad og hvordan mere end 10.000 ejerledere tænker.
Se vores seneste indlæg om Salgbarhed
10 ting der gør din virksomhed mere værdifuld.
2. december 2015
Ved værdiansættelser af virksomheder bruges ofte såkaldte ”multipler”, som forenklet sagt udtrykker, hvad indtjeningen i ...
Vil du vide mere?