
20-30% af den erhvervsaktive befolkning i Europa og USA arbejder i en eller anden grad som selvstændige, som “Staff-On-Demand” – ifølge en 2016-undersøgelse fra McKinsey &
Co. 30% af disse – 49 millioner “Freelancers” – havde aktivt valgt at være selvstændige og at have det som deres primære indtægtskilde – og for at være konkurrencedygtige skal de være fagligt velkvalificerede og måske endda eksperter inden for deres område.
De resterende 70% udgjordes af en blanding af erhvervsaktive, som frivilligt eller af nødvendighed supplerer deres faste indkomst med arbejde som selvstændige, samt ”In-Betweeners” som foretrækker fastansættelse, men midlertidigt arbejder som selvstændige.
McK’s undersøgelse viste, at kun 15% af alle “Staff-On-Demand” havde brugt digitale platforme til at finde arbejde – men tallene er sandsynligvis vokset – ligesom antallet af platforme er.
Hvis du er en SMV-chef, så kan disse freelancere være en måde at få adgang til højtuddannede eksperter, der normalt ikke søger ansættelse hos en SMV.
Samlet set kan “Staff-On-Demand” give SMV’er muligheder for at
- udvikle / implementere nye forretningsidéer
- få adgang til den nyeste viden og de nyeste kompetencer, der er relevante for den nuværende forretning.
- kompensere for manglen på faglært personale lokalt.
- optimere omkostninger og fleksibilitet i bemanding.
Peter Sørensen er Co-Founder af SMExO IVS, og hos SMExO IVS hjælper vi SMV-ledere med at implementere revolutionerende digitale forretningsmetoder til at vokse hurtigt og undgå Disruption. “Staff-On-Demand” er én sådan metode.
Du kan læse mere om, hvordan du kan bruge “Staff-On-Demand” til at skabe yderligere vækst i din virksomhed her: