Personlig afklaring

En ejerleder fortæller:

Jeg har personlig erfaring med det “at blive klar til salg” af en familie-virksomhed. For flere år siden stod min mand og jeg i den situation. Advokater og Revisorer havde travlt med at køre firmaet i stilling til salg, til den højst mulige pris! –Der var ingen, der havde fokus på de menneskelige aspekter i den forbindelse (vi var 3. generation). Det medførte, at vi trak salget tilbage – vi var slet ikke klar. Der blev slet ikke taget hånd om og talt om menneskelige værdier, fordele, ulemper, muligheder og konsekvenser.
Jeg tænker, det må være en STOR hjælp for virksomhedsejerne, at de får sat ord på deres værdier, behov m.v., så de kan få truffet de for dem gode valg. Det kan nogen gange indebære, at man får solgt til andre, end man måske havde i tankerne, og nogen gange betyde, at man får solgt til et mindre beløb end først tiltænkt. Men det kan være en LILLE pris at betale, hvis man har følelsen af, at det har været en god proces og kommer glad ud på den anden side.

Ovenstående citat er uddrag af en dialog, jeg havde med tidligere ejerleder Sanne Toft, omkring hvordan ejerlederen kan forberede sig til et liv efter salget af virksomheden. Sanne Toft arbejder i dag som personlig coach og mentor bl.a. for ejerledere. Læs mere om Sanne her >> Sanne Toft – personlig coach og mentor

Her er 4 faktorer som kan hjælpe dig med personlig afklaring:

Fremtidsvision

Hvorfor vil du sælge din virksomhed? Hvad planlægger du at gøre, når du forlader din virksomhed?

Mange ejerledere føler, at de bliver ”skubbet” ud af deres forretning (”push-faktorer”), men de lykkeligste salg opstår, når ejerlederen oplever, at der er lige så mange eller flere faktorer, som drager i retning af at slippe virksomheden (”pull-faktorer”). Push -faktorer kan være alder og behovet for at gå på pension eller helbredsproblemer, men de lykkeligste udgange involverer ejerledere, der har noget, der trækker dem ud af deres forretning – en vision for noget, de vil gøre i fremtiden.

Strukturel fleksibilitet

Hvor meget er din virksomhed værd for dig? Hvad er din bundlinje? Har du overvejet de praktiske økonomiske spørgsmål omkring din exit?

Dette inkluderer en ejerlederens villighed til at overveje flere exit -scenarier. Mange ejerledere begår den fejl, at de nærmer sig deres exit med et fastlåst billede af, hvordan de ser deres exit. De forestiller sig måske en køber, som overfører et større beløb i bytte for nøglerne, hvorefter ejerlederen siger farvel samt held og lykke til den nye ejer. Men dette er jo sjældent tilfældet. De fleste ejerledere er nødt til at blive for at hjælpe en ny ejer i en overgangsperiode. Jo mere fleksibel en ejerleder er, når de nærmer sig deres exit – og holder alle muligheder åbne – jo flere købere vil være interesserede i at forhandle en aftale. Flere købere ved bordet betyder mere konkurrence, hvilket igen fører til højere værdiansættelser og bedre aftalevilkår for sælger. Derfor fører fleksibilitet, med hensyn til, hvordan en aftale er struktureret, til bedre salg.

Personlig afkobling

Hvor knyttet er du personligt til din virksomhed? Har du opbygget et tilfredsstillende liv uden for din virksomhed?

Den tredje driver til en lykkelig exit er i hvilken grad ejerlederens selvforståelse er afhængigt af status som ejer af virksomheden. Her ser vi på, hvor længe en ejerleder har ejet sin virksomhed for, hvor meget af den de ejer, og om deres navn står på døren. Alle disse faktorer kan føre til, at en ejerleder bliver uvillig eller ude af stand til at give slip. For en lykkelig exit skal ejerlederen have et sundt liv uden for sin forretning.

Teaminddragelse

Har du overvejet, hvordan dine medarbejdere vil blive behandlet, når du forlader din virksomhed?

Dette betyder, at du skal være proaktiv omkring, hvordan du vil behandle dit team som en del af exitprocessen. Dette er et dybt personligt spørgsmål for ejerledere. Nogle foretrækker ikke at fortælle noget til medarbejderne af frygt for at det skal komme ud blandt konkurrenterne. Andre har sært ved på den ene side at fortælle medarbejdere, at de er ”en del af familien” for så at vende om og sælge virksomheden ”for næsen af dem”.

Der er ikke noget “rigtig” svar, der passer til alle.  Det eneste virkeligt forkerte svar er at ikke tænke igennem det proaktivt.

Se vores seneste indlæg om personlig afklaring

Hvad tænker ejerledere om tiden efter et salg?

Mere end hver tredje ejerleder forestiller sig at kunne fortsætte i virksomheden efter generationsskiftet på hel- …

Vil du vide mere?

Hvad er vigtigt for dig?

Afgørende at køber var en aktiv partner, som delte virksomhedens værdier “At forlade den virksomhed, …

Vil du vide mere?

Skal du have en Exit- eller en Options-strategi?

Er du en af de mange ejerledere, som ikke er nær pensionsalderen, eller har du …

Vil du vide mere?
Scroll til toppen